5. Bałtycki Festiwal Komiksu – GDAK

* GDAŃSK
* Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia
* wydarzenie: 5. Bałtycki Festiwal Komiksu – GDAK
* 29 czerwca – 19 sierpnia 2012 r.

*

Zapraszamy na organizowany już po raz piąty Bałtycki Festiwal Komiksu – GDAK – kontynuację Gdańskich Spotkań Komiksowych, które odbywały się przez 10 lat. W tym roku mamy 15. jubileusz święta komiksu w Gdańsku! Przez te 15 lat Bałtycki Festiwal Komiksu stał się jednym z najważniejszych wydarzeń na komiksowej mapie Polski.

W tym roku w ramach jubileuszu w Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia” będzie można zobaczyć trzy wystawy.

* wystawa: Janusz Christa – Komiks

Jednym z wydarzeń tegorocznej edycji Festiwalu będą obchody 40. jubileuszu powstania postaci Kajko i Kokosza, które po raz pierwszy ukazały się w Świecie Młodych w 1972 r. Dzięki tym słowiańskim wojom Janusz Christa stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych twórców komiksu w Polsce, którego charakterystyczna kreska jest natychmiast rozpoznawalna. Na wystawie oprócz fragmentów komiksu „Kajko i Kokosz” można zobaczyć również przegląd prac Janusza Christy od lat 50.

Janusz Christa

Janusz Christa – autor komiksów, rysownik i scenarzysta, urodzony w 1934 r. w Wilnie. Zadebiutował w 1957 r. historyjkami „Kuku Ryku” i publikacjami w magazynie „Przygoda” i „Jazz”. W 1958 r. związał się z „Wieczorem Wybrzeża” i drukował w nim „Przygody Kajtka-Majtka”, a potem „Kajtka i Koka” oraz trzy pierwsze historyjki o Kajku i Kokoszu. Na początku lat 90. Janusz Christa przestał tworzyć ze względu na stan zdrowia. W 2006 r. miała miejsce ogólnoświatowa premiera filmu krótkometrażowego „Kajko i Kokosz” na bazie jednego z wątków zaczerpniętych z komiksu. W 2007 r. Christa został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Artysta zmarł w 2008 r. w Sopocie, z którym był związany przez całe swoje dorosłe życie.

rys. Janusz Chrysta

rys. Janusz Chrysta

rys. Janusz Chrysta

*

* wystawa: Propaganda PRL w komiksie

W czasach PRL-u władze negowały wszystko, co posiadało proweniencję zachodnią. To były trudne lata nie tylko dla muzyków jazzowych, czy prywatnych przedsiębiorców, ale też wielbicieli narodzonego w Stanach Zjednoczonych komiksu. Już sama nazwa gorszyła. Zaproponowano określenie „historyjka obrazkowa”. Drukowano go rzadko i czasem ze strachem. Jak wtedy, gdy w 1957 r. ukazał się w „Świecie Młodych” pierwszy odcinek przygód „Romka i A’Tomka”. Decyzję o druku podjęto z niepewnością. Przyszło wiele listów pozytywnych z prośbą o ciąg dalszy. Także syn ważnego członka Wydziału Prasy KC wstawił się za bohaterami Chmielewskiego.

Felek w milicji, A. Celarek, Wrocławski Kurier Ilustrowany 1948

Przygody Joli, Przyjaciółka 1950

Do tego czasu komiksy (drukowane zwyczajowo w bulwarówkach lub czasopismach-poradnikach, jak „Przyjaciółka”, czy „Rolnik Polski”) albo opowiadały o losach stachanowców, zwiększających wydajność pracy, albo ukazywano w nich przygody w przestrzeni kosmicznej i na obcych planetach, choć i tu nierzadko bohaterowie nosili rosyjsko brzmiące imiona.

rys. W. Drozdowski, scen. A. Ochocki, Wicek i Wacek, 1948

Niedługo później ten produkt „zgniłego Zachodu” – paradoksalnie – zaczęto drukować oficjalnie w milionowych nakładach! Mało tego. Został zaprzężony do udźwignięcia bagażu propagandy jak nigdy dotąd. Miał poprzez przykładnych bohaterów wychowywać młodzież socjalistyczną. Bardziej niż jakość artystyczna liczyła się treść. Skrupulatnie zresztą opracowywana. Nie można było pozwolić na błędy, zwłaszcza polityczne. Wszystko musiało układać się zgodnie z wytycznymi Partii. Dbałość o treść, przesłoniła cenzorom baczenie na formę. Zdarzało się, że rysownicy, którzy w zamierzeniu wydawcy mieli pozostać anonimowi, stali się niemalże narodowymi bohaterami.

rys. M. Walentynowicz, scen. K. Makuszyński, Przygody Koziołka Matołka, 1957

Na wystawie można zobaczyć bogaty materiał ilustracyjny, pierwsze wydania kultowych już komiksów i gazet oraz oryginalne prace mistrzów gatunku (Lutczyn, Raczkiewicz, Sadurski, Christa, Maciejewski, Ciaciuch, Jasiński).

Wystawa powstała przy współpracy: dr Tomasza Marciniaka z UMK w Toruniu, Magdaleny Gołoty-Majewskiej z Biblioteki Głównej UMK w Toruniu oraz Anny Dymnej.

*

* wystawa: Flix – Pamiętam jak… wspomnienia o tej i tamtej stronie

Gdy upadł mur berliński, wszyscy zastanawiali się, jak będzie wyglądać przyszłe życie zjednoczonych Niemiec. Podzielony, zmieniony świat ponownie się złączył, sztucznie rozerwana kultura scaliła się w jedno. Wystawa komiksów „Pamiętam jak… Da war mal was… Wspomnienia w plakatach” przypomina czasy, w których istniała „ta i tamta strona życia”, przed i za murem. Autor sięga po formę komiksu, utrzymanego w konwencji rysunków dla dzieci, by stworzyć niezwykle autentyczną i wyrazistą relację, opowiedzianą z chirurgiczną dokładnością i ukazującą wielopoziomowy sposób życia w RFN i NRD.

rys. Flix

Flix – ukończył Wyższą Szkołę Sztuk Pięknych w Saarbrucken, w której do tej pory pracuje jako nauczyciel rysunku. Dziś jest jednym z bardziej rozpoznawanych twórców niemieckich – jego prace można podziwiać w publikacjach na całym świecie. Flix jest laureatem m.in. nagrody Maxa i Moritza w 2004 r. za „najlepszy komiks niemieckojęzyczny”.

rys. Flix

Do tej pory na język polski zostały przetłumaczone dwie publikacje: „Da war mal was…” („Pamiętam jak…”) oraz „mädchen“ („Dziewczyny“) wydane przez „timof i cisi wspólnicy”.

rys. Flix

Po dużym sukcesie komiksu Flixa w Niemczech „Pamiętam jak…” powstał pomysł na zorganizowanie wystawy prezentującej poszczególne epizody komiksu. Inicjatorem tego przedsięwzięcia była fundacja „Bundesstiftung zur Aufarbeitung der SED-Diktatur”.

*

Organizatorzy festiwalu: Wojewódzka i Miejskia Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego w Gdańsku, Centrum Sztuki Współczesnej „Łaźnia” w Gdańsku, Wydawnictwo Hanami i Akademia Komiksu GDAK

www.bfk.hanami.pl

 

Comments are closed.

Design Attack

Strona dedykowana Festiwalowi Design Attack, a także wydarzeniom związanym z szeroko pojętym wzornictwem.