Aukcja plakatu w Sopocie

* SOPOT
* Sopocki Dom Aukcyjny
* III Aukcja Plakatu
* 6 sierpnia (sobota) 2011 r., godz. 17.00
* wystawa przedaukcyjna: 1-6 sierpnia 2011 r.

*

Pierwsze dwie aukcje plakatu zorganizowane w pierwszym półroczu br. przez DESĘ Unicum przyniosły obroty rzędu 200.000 zł. Ujawniły też duże zainteresowanie kolekcjonerów tym rodzajem sztuki – dotychczas mieli oni okazję do kupienia plakatu jedynie w galerii lub sklepie internetowym czy pojedyncze egzemplarze na licytacjach w przewadze poświęconych malarstwu. Ceny wywoławcze na aukcjach plakatu są bardzo atrakcyjne, oscylują wokół kilkuset złotych. Kolekcjonerzy nie pomijają „perełek” – najrzadszych plakatów i projektów -  dobijając ceny nawet do 14.000 zł.

Jakub Erol, E.T., 1984, cena wyw. 1.300 zł

To, czy ta pozytywna tendencja będzie kontynuowana, pokaże już 6 sierpnia Aukcja Plakatu w Sopocie, będąca wspólnym przedsięwzięciem domów aukcyjnych – warszawskiej DESY Unicum i Sopockiego Domu Aukcyjnego. Ceny wywoławcze zaczynają się od 100 zł.

Janusz Grabiański, Polskie Linie Lotnicze Lot, 1975, cena wyw. 450 zł

„Aukcje Plakatu są atrakcyjne zarówno dla znawców i miłośników tej formy sztuki, jak i początkujących kolekcjonerów. Niska bariera wejścia, w związku z niskimi cenami wywoławczymi, przyciąga nowych klientów, dla których np. plakaty zapowiadające premiery kultowych dziś filmów są powrotem do lat młodzieńczych. Jest to dobry początek, jeśli ktoś zaczyna interesować się kolekcjonowaniem, tym bardziej że Polska Szkoła Plakatu jest znana i doceniana na świecie. W pełni zasługuje na włączenie do profesjonalnego obrotu, z fachową ekspertyzą, odpowiednią wyceną i certyfikowaniem poszczególnych obiektów” – mówi Adam Chełstowski, dyrektor sieci galerii DESY Unicum, koordynator aukcji - ”Zainteresowanie pierwszymi dwoma aukcjami pokazało, że można zapełnić pewną lukę na rynku sztuki. Daliśmy też szansę kolekcjonerom plakatu powalczyć o wybitne dzieła, pochodzące ze sprawdzonych źródeł” - podsumowuje. Każdej aukcji towarzyszy profesjonalny katalog, przygotowany przez ekspertów. Wszystkie obiekty sprawdzane są pod względem autentyczności, weryfikowana jest ich proweniencja i to, czy pochodzą z pierwszej edycji.

Andrzej Pągowski, CK Dezerterzy, 1985, cena wyw. 200 zł

Sukces dotychczasowych aukcji zapewniła zdecydowanie atrakcyjna oferta – wśród obiektów, które poszły pod młotek znalazły się zarówno plakaty filmowe i teatralne, o dużych walorach sentymentalnych, jak i wyjątkowo dekoracyjne plakaty reklamowe czy rocznicowe, których czas powstania sięga międzywojnia. O tym, jak ważna jest rola polskiego plakatu może świadczyć udział licytujących również z zagranicy. Przykładowo – „Mistrzostwa szermiercze Europy” z 1933 r. (cena wylicytowana: 14.000 zł) trafiły w ręce kolekcjonera z USA.

Andrzej Pągowski, Vabank II czyli riposta (2), 1984, cena wyw. 200 zł

Czego można się spodziewać w Sopocie?

Tym razem oferta została dopasowana do wakacyjnej aury. Prezentowanych jest dużo plakatów związanych z wypoczynkiem i wodą. Wśród nich rarytasem jest oryginalny projekt plakatu z 1975 r. pokazujący Marylę Rodowicz autorstwa Waldemara Świerzego (cena wywoławcza 4.500 zł). Jest to jeden z pierwszych plakatów promujących tę artystkę.

 

Waldemar Świerzy, projekt plakatu Maryla Rodowicz, 1975, cena wyw. 4.500 zł

W ofercie nie zabraknie także bardzo ciekawych plakatów przedwojennych, które są szczególnie cenne dla kolekcjonerów. Na I Aukcji Plakatu pochodzący z okresu międzywojennego plakat Stefana Norblina „Polska. Kraj polowań” nabywca wylicytował za 14.000 zł. Podczas czerwcowej aukcji taką samą cenę uzyskał pochodzący z 1935 r. plakat Stefana Osieckiego i Jerzego Skolimowskiego „Zakopane. Kasprowy”. Wśród starszych obiektów oferowanych na nadchodzącej aukcji znajdują się także plakaty reklamowe – niektóre z nich promują polskie miasta, inne konkretne produkty. Między nimi wyróżnia się praca Tadeusza Gronowskiego „Papierosy gabinetowe” (cena wywoławcza 8.000 zł), która zwraca uwagę ciekawym i przewrotnym hasłem reklamowym, a także urodą wpisującą się w stylistykę art-deco.

Tadeusz Gronowski, Papierosy gabinetowe, 1931, cena wyw. 8.000 zł

Ciekawostką i rzadkością na rynku plakatów, jest plakat propagandowy w języku polskim z 1944 r., w którym naziści ostrzegają przed „Krwawymi falami bolszewizmu” (cena wywoławcza 3.000 zł). Grupa plakatów promujących ideę realnego socjalizmu i komunizm również ma stałe grono zwolenników, więc nie mogło ich zabraknąć na zapowiadanej aukcji. Ciekawy plakat Tadeusza Trepkowskiego „Radośnie obchodzimy dziesiąte urodziny” z 1954 r. jest jednym z bardziej rozpoznawalnych przedstawień z tego okresu. Ten afisz licytowany będzie od atrakcyjnej ceny 1.200 zł.

Tadeusz Trepkowski, Radośnie obchodzimy dziesiąte urodziny, 1954, cena wyw. 1.200 zł

Józef Korolkiewicz, Ze wspólnej pracy wyższe plony, l. 40.-50. XX w., cena wyw. 1.500 zł

 

Pełna lista plakatów, które będą oferowane na sopockiej aukcji

 


Comments are closed.

Design Attack

Strona dedykowana Festiwalowi Design Attack, a także wydarzeniom związanym z szeroko pojętym wzornictwem.