Chcemy być nowocześni w Szczecinie

 

* SZCZECIN
* Muzeum Techniki i Komunikacji
* wystawa:  Chcemy być nowocześni. Polski design 1955–1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie
* 22 października 2011 r. – 15 stycznia 2012 r.
* wernisaż: 22 października (sobota), godz. 19.30

*

Pierwszą rocznicę działalności szczecińskie muzeum techniki uczci sprowadzeniem ze stolicy jednej z najciekawszych wystaw tego roku. „Chcemy być nowocześni. Polski design 1955–1968 z kolekcji Muzeum Narodowego w Warszawie”. W stolicy ekspozycja cieszyła się ogromną popularnością; 35 tys. widzów w ciągu dwóch miesięcy. Na gości czekać będzie 180 pięknych przedmiotów: meble, tkaniny, ceramika, szkło. Odtworzone zostaną dwa pokoiki – z lat 50. i 60.

Wystawa „Polski design” pokaże jeden z najciekawszych okresów w polskim wzornictwie, architekturze wnętrz i sztuce użytkowej. Na wystawie będzie można zobaczyć zarówno modele i prototypy, jak i produkcje seryjne. Ekspozycję wzbogacą plakaty z kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie.

Zdzisław Wróblewski, dzbanki zaprojektowane dla LOT-u, 1968. Muzeum Narodowe w Warszawie

- Zwiedzający rozpoznawali rzeczy, które zapamiętali z dzieciństwa, a nawet takie, które jeszcze stoją w ich domach – wspomina Samanta Popow z działu organizacji wystaw Muzeum Narodowego w Warszawie. – Słyszałam okrzyki „O matko, u babci takie krzesło stało”. Zapomnieliśmy już, że PRL nie był wyłącznie siermiężny, że powstawały wówczas także ładne, kolorowe rzeczy. Design staje się dziś coraz popularniejszy. Zawsze lubiliśmy otaczać się ładnymi rzeczami, dziś łatwiej nam to robić. Przedmioty z wystawy chętnie wstawiłabym sobie do domu. Lubię proste i oszczędne formy.

Henryk Jędrasiak, Figurki Sexbomb, 1959. Muzeum Narodowe w Warszawie

Specyficzny styl polskiego designu lat 1955–68 nazywano często stylem form organicznych. Estetyka ta wywodziła się od Alvara Aalto, Eero Saarinena oraz Charlesa i Ray Eamesów. Po odejściu od doktryny realizmu socjalistycznego najbardziej pożądaną cechą dzieła sztuki i najważniejszym pojęciem stała się nowoczesność. We wzornictwie pojawiły się wówczas formy o miękkich, asymetrycznych konturach przypominające świat oglądany pod mikroskopem.

Lubomir Tomaszewski, Serwis do kawy Ina, 1961, Instytut Wzornictwa Przemysłowego - Zakład Ceramiki. Muzeum Narodowe w Warszawie

Kolejnym ważnym odniesieniem dla designerów była sztuka abstrakcyjna, która znalazła swoje odzwierciedlenie w dekoracjach ceramiki, deseniach tkanin, architekturze wnętrz. W tym czasie rozpoczął się też proces kształtowania zawodu projektanta i definiowania wzornictwa jako odrębnej dziedziny plastyki. Na wystawie zaprezentowanych zostanie 180 przedmiotów: meble, tkaniny, ceramika, szkło i plakaty. Abstrakcyjne desenie geometryczne i niegeometryczne zobaczyć będzie można na tkaninach drukowanych, a także w unikatowej ceramice ze szkoły sopockiej i wrocławskiej, której niejednolite szkliwa naciekowe przywodzą na myśl grubo kładzione farby na obrazach.

Tkanina dekoracyjna drukowana "Łaźnia", 1958, druk, bawełna, proj. Danuta Paprowicz-Michno, Instytut Wzornictwa Przemysłowego - Zakład Tkanin (wytwórnia). Muzeum Narodowe w Wraszawie

Jedną z istotnych tendencji epoki była fascynacja nowymi tworzywami. Dzięki rozwijającej się technologii, która dawała projektantom nieosiągalne wcześniej możliwości kształtowania przedmiotu, można było tworzyć meble o wyrafinowanej formie z nowoczesnych mas plastycznych. W Polsce syntetyki były bardzo trudno dostępne, ale jednak kilku projektantom, choćby Romanowi Modzelewskiemu czy Czesławowi Knothemu udało się stworzyć pod koniec lat 50. fotele i krzesła z tych materiałów. Najczęściej stosowanym zamiennikiem materiałów syntetycznych była sklejka, która prowokowała do tworzenia różnego rodzaju form łupinowych, charakterystycznych dla stylistyki organicznej, dawała ogromne pole do eksperymentowania z konstrukcją mebla. Pozwalała także na tworzenie sprzętów niewielkich, lekkich, dostosowanych do bardzo ograniczonych przestrzeni ówczesnych mieszkań. W drugiej połowie lat 50. powstało wiele takich krzeseł; kilka z nich, autorstwa Teresy Kruszewskiej, Marii Chomentowskiej czy Jana Kurzątkowskiego, będzie można zobaczyć na wystawie. Ważną częścią ekspozycji będą meble eksperymentalne – rzeźbiarskie konstrukcje tworzone z wykorzystaniem wikliny, siatki metalowej, stelaży z prętów wypełnionych sznurkiem, linką nylonową.

Fotel czarny, ręczne formowanie, żywica epoksydowa, włókno szklane, proj. Roman Modzelewski, 1958. Muzeum Narodowe w Warszawie

Krzesła Muszelka, sklejka, proj. Teresa Kruszewska, 1956, Spółdzielnia Artystów Ład, Warszawa. Muzeum Narodowe w Warszawie

Kolejnym zagadnieniem są nowatorskie jak na owe czasy, często niezwykle udane, projekty aparatów fotograficznych czy telefonicznych. Na wystawie zostaną także pokazane dwa fragmenty wnętrz. Pierwsze zaprojektowane zostało w pierwszej połowie lat 60. XX w. przez Mariana Sigmunda; jest to umeblowany pokój mieszkalny, który uzupełniony zostanie o tkaniny i ceramikę. Wnętrze przetrwało do naszych czasów bez żadnym zmian, co stwarza wyjątkową możliwość odtworzenia autentycznego wystroju. Drugie urządzone jest modnymi sprzętami z końca lat 50.

Olgierd Rutkowski, model aparatu telefonicznego, 1960. Muzeum Narodowe w Warszawie

Więcej zdjęć – notka o wystawie warszawskiej

 

 

Comments are closed.

Design Attack

Strona dedykowana Festiwalowi Design Attack, a także wydarzeniom związanym z szeroko pojętym wzornictwem.