Chowanie człowieka między ludźmi bez kontaktu z naturą doprowadza go do wynaturzeń

* WARSZAWA
* Miejsce Projektów Zachęty
* wystawa: Jaśmina Wójcik – Chowanie człowieka między ludźmi bez kontaktu z naturą doprowadza go do wynaturzeń
* 25 sierpnia – 21 października 2012 r.

*

W swojej najnowszej prezentacji Chowanie człowieka między ludźmi bez kontaktu z naturą doprowadza go do wynaturzeń, przygotowanej z myślą o przestrzeni Miejsca Projektów Zachęty, Jaśmina Wójcik porzuciła film na rzecz instalacji przestrzenno-rysunkowej z elementami interaktywnymi. Artystka wzięła na warsztat różne podejścia do problemu zieleni w przestrzeni miast i walkę ich mieszkańców o prawo do pełnego z niej korzystania.

Jaśmina Wójcik, z cyklu Działka, 2012, technika własna. Fot. dzięki uprzejmości artystki

Jaśmina Wójcik, z cyklu Działka, 2012, technika własna. Fot. dzięki uprzejmości artystki

Wernisaż. Fot. Marek Krzyzanek, Agencja Medium

Wernisaż. Fot. Marek Krzyzanek, Agencja Medium

Artystka wzięła na warsztat różne podejścia do problemu zieleni w przestrzeni miast i walkę ich mieszkańców o prawo do pełnego z niej korzystania. Powstała historia osobista, związana z jej dziadkami, przedstawiona w formie cyklu rysunków zatytułowanych Działka. W tej grupie prac artystka odwzorowuje zapamiętane z dzieciństwa scenki rodzajowe rozgrywające się na działce oraz obrazy związane z tą specyficzną formą aktywności. Jaśmina Wójcik świetnie rysuje, łącząc zmysł obserwacji z umiejętnością syntetycznego przedstawienia tematu. Seria Działka to także próba przedstawienia psychologicznego portretu pewnej grupy społecznej. Dzieciństwo jako okres pierwotnej szczęśliwości i działka jako miejsce potencjalnej realizacji ideału sielskiego życia w skrajnie zindywidualizowanej formie.

Wernisaż. Fot. Marek Krzyzanek, Agencja Medium

Wernisaż. Fot. Marek Krzyzanek, Agencja Medium

Wernisaż. Fot. Marek Krzyzanek, Agencja Medium

Wernisaż. Fot. Marek Krzyzanek, Agencja Medium

Wernisaż. Fot. Marek Krzyzanek, Agencja Medium

Działki okupują nieraz najdziwniejsze skrawki miejskiej przestrzeni. Dlaczego zatem nie miałyby wejść do przestrzeni sztuki? Obok rysunków Jaśmina Wójcik urządziła ogród. Widoczny przez okna galerii świecący obiekt jest szklarnią, w której kiełkują, rosną, kwitną i owocują rozmaite pożyteczne rośliny. Artystka nie zatrzymała się tylko na poziomie zbudowania atrakcyjnego wizualnie eksponatu, lecz zaprosiła do współtworzenia tego efemerycznego ogrodu publiczność – wszystkie osoby chętne do zajęcia się sadzonką. Te, którym uda się utrzymać ją przy życiu lub doczekają się plonów będą mogły na koniec ekspozycji zabrać swoją roślinę do domu. Interakcja z widzem, wymiana doświadczeń – to podstawowe założenia twórczości Jaśminy Wójcik. Mamy nadzieję, że ten postulat wybrzmi w czasie trwania wystawy w MPZ.

Jaśmina Wójcik, z cyklu Zygmunt Stępiński, 2012, technika własna. Fot. dzięki uprzejmości artystki

Jaśmina Wójcik, z cyklu Zygmunt Stępiński, 2012, technika własna. Fot. dzięki uprzejmości artystki

Z instalacją Działka zestawiona jest rysunkowa seria Zygmunt Stępiński. Tym razem Jaśmina Wójcik zajęła się innym aspektem zieleni w mieście, biorąc za punkt wyjścia najbliższe otoczenie MPZ. Projektowane w latach powojennych przez Zygmunta Stępińskiego, architektoniczno-parkowe założenie Nowy Świat Wschód zainspirowało powstanie rysunkowej serii, w której portrety architekta przy pracy, w gronie współpracowników i w życiu prywatnym przeplatają się z przedstawieniami planów i widoków jego warszawskich realizacji urbanistycznych. Dziś z założeń Nowy Świat Wschód zostało niewiele, a rysunki Wójcik są swoistym trybutem dla dzieła i myśli nieco zapomnianego architekta.

Wernisaż. Fot. Marek Krzyzanek, Agencja Medium

Wernisaż. Fot. Marek Krzyzanek, Agencja Medium

Wernisaż. Fot. Marek Krzyzanek, Agencja Medium

W podziemnej części galerii artystka urządziła świątynię dumania nad pięknem natury. Dzięki przygotowanym przez nią zapachowo-dźwiękowym miksturom, zmysłowym ekstraktom przyrody, widz będzie mógł zapomnieć o wielkomiejskim zgiełku.

Swoim najnowszym projektem Jaśmina Wójcik wpisuje się w wątki zielonej partyzantki pojawiające się w twórczości artystów młodego pokolenia. Idzie jednak nieco dalej, próbując przyciągnąć do galerii grupę ludzi niezainteresowanych sztuką, poprzez ukazanie ogrodnictwa jako rodzaju twórczości. Dodatkowym walorem jest poruszenie kwestii konieczności harmonizowania zabudowy i zieleni w przestrzeni współczesnych metropolii.

Kurator: Magda Kardasz
Współpraca: Adam Byra


Comments are closed.

Design Attack

Strona dedykowana Festiwalowi Design Attack, a także wydarzeniom związanym z szeroko pojętym wzornictwem.