Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy na Euro 2012 we Wrocławiu

* WROCŁAW
* Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy na Euro 2012 we Wrocławiu, ul. Śląska

*

W lipcu 2012 r. Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy na Euro 2012 we Wrocławiu (proj. Maćków Pracownia Projektowa) został zakwalifikowany do finału konkursu w ramach największego światowego festiwalu o tematyce architektonicznej World Architecture Festival.

Festiwal odbywa się po raz piąty, dotychczas miał miejsce w Barcelonie, jednak w tym roku, dla uhonorowania rocznicy, odbędzie się w Singapurze, od 3 do 5 października 2012 r. W trakcie festiwalu będzie można wziąć udział w szeregu prezentacji, seminariów i wystaw. Kluczowym punktem wydarzenia będzie wręczenie Nagród WAF, o które co rok ubiegają się zarówno międzynarodowe korporacje, jak i firmy lokalne.

Zintegrowany Węzeł Przesiadkowy na Euro 2012 we Wrocławiu

Ten projekt, jak żaden inny nauczył nas, że w uprawianiu architektury najważniejsze są: wiara, cierpliwość i determinacja. Koncepcja powstała wiosną roku 2008 i mimo początkowego entuzjazmu, realia budżetowe w kolejnych miesiącach topiły szanse na jej realizację w pełnym zakresie, a wizja „niezjadliwych” uproszczeń stawała się coraz bardziej realna. Na domiar złego przegraliśmy przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej do wykonanej już koncepcji i w zasadzie sprawa wydawała się beznadziejna. Pomogła, jak zwykle, determinacja i trochę szczęścia – projekt zdobył Złoty Medal Międzynarodowego Biennale Młodych Architektów w Mińsku i tam zauważony zaczął żyć własnym życiem. Nie bez znaczenia była też ścisła współpraca autorska z architektem miasta i postawa władz, egzekwujących odpowiednią jakość architektoniczną także dla tematów infrastrukturalnych.

Projektowanie we Wrocławiu polega zazwyczaj na wypełnieniu jakiegoś przestrzennego ubytku w przebogatej tkance miasta. Jest kontekst, jest o co się zaczepić. Tym razem kontekstem okazały się: niepozorne skrzyżowanie o nietypowej geometrii i… chaszcze po pachy. Koszmar senny każdego wrocławskiego architekta. Rzeczywisty kontekst (nowy Stadion Miejski z esplanadą oraz wielopoziomowy węzeł drogowy przy Autostradowej Obwodnicy Wrocławia) miał dopiero powstać, równolegle z naszym obiektem.

Program funkcjonalny był bardzo klarowny i niechcący prowokował nas do odważniejszych poszukiwań formalnych. Gdzieś z tyłu głowy mieliśmy dobre tradycje ekspresyjnych stacji warszawskiej kolejki śródmiejskiej i niedosyt po przegranym konkursie na stadion. W początkowym okresie prawie wyłącznie pracowaliśmy na kartonowych i plastelinowych modelach, szukając właściwego wyrazu, aby dookreślić powstającą od zera przestrzeń. W ostatecznym wyborze pomogły nam: decyzja o asymetrii dachu podporządkowana logice potoków ludzkich i potrzeba płynnego, intuicyjnego przekierowania ludzi na esplanadę stadionu. Nierównoległe, przecinające się linie, z których zbudowano bryłę, miały swoją genezę w zmultiplikowanych kierunkach dróg, szlaków kolejowych, tramwajowych, ale także pieszych i rowerowych. Miejsce, w którym się zbiegają, obudowaliśmy strukturą złożoną z płaszczyzn, pozornie nieuporządkowanych, układających się jednak w dynamiczną i skończoną kompozycję. Tak uformowana bryła obiektu była przeciwwagą do łagodnych krzywizn stadionu i jego przedpola. Całość ubraliśmy w surowy, nieco brutalistyczny w wyrazie, beton, uzupełniony elementami z ocynkowanej stali, dopisując się do estetyki powstałego w międzyczasie kontekstu stadionu z plątaniną dróg.

Wielki, kroczący jaszczur, betonowe origami czy latawiec – nazwy funkcjonujące w pracowni zdradzają, że tym razem złamaliśmy wszelkie nasze zasady i myśleliśmy przede wszystkim formą. Ale każdy gdzieś w głębi chyba ma lub miał taką atawistyczną potrzebę puszczenia latawca. Nasz jest tym razem betonowy.

(tekst: Maćków Pracownia Projektowa)

*

Autorzy: Maćków Pracownia Projektowa, architekci Jacek Brzezowski, Marta Firganek, Marek Kotowski, Piotr Krynicki, Zbigniew Maćków, Piotr Wilk
Współpraca autorska, wytyczne technologiczne: architekt miasta Piotr Fokczyński
Dokumentacja budowlana i wykonawcza: Konsorcjum projektowe: Arcadis, Studio Architektoniczne OZONE, ZNTiW Inmost – Projekt; współpraca: Maćków Pracownia Projektowa, architekt miasta Piotr Fokczyński
Generalny wykonawca: Przedsiębiorstwo Budowlane FILAR
Kierownik budowy: Janusz Kania
Inwestor: Gmina Wrocław, Wrocławskie Inwestycje
Powierzchnia terenu: 23 968 m2
Powierzchnia zabudowy: 5 195 m2
Projekt: 2008
Realizacja: 2010-2011
Koszt inwestycji: ok. 51.500.000 zł; w tym: wiadukt z zadaszeniem 38.287.503 zł, rampa zejściowa 3.357.475 zł; infrastruktura komunikacyjna 9.855.022 zł
Fotografie: Thomas Lewandowski

 

Comments are closed.

Design Attack

Strona dedykowana Festiwalowi Design Attack, a także wydarzeniom związanym z szeroko pojętym wzornictwem.